W minionym roku na torach województwa dolnośląskiego nie można było zobaczyć charakterystycznych żółto-czarnych wagonów rowerowych. W 2025 roku – przynajmniej na razie – Koleje Dolnośląskie nie mają dobrych wieści dla pasażerów łączących podróże koleją i turystykę rowerową.
W drugiej połowie 2024 roku przewoźnik tłumaczył, że spalinowe zespoły trakcyjne, z którymi zestawiane były wagony rowerowe,
zostały skierowane do wzmocnienia kursów na trasach spalinowych. W podwójnym zestawieniu jeździły m.in. do czeskiego Adrspachu. Stąd dodatkowe wagony przeznaczone dla jednośladów pozostawały na zapleczu KD.
Wagony rowerowe w KD. Kontynuacja projektu nadal niepewna Czy w bieżącym roku sytuacja może ulec zmianie? – W zeszłym roku z powodu wielu problemów technicznych nie mogliśmy kontynuować tego projektu. Na chwilę obecną jeszcze nie wiemy, czy będą dodatkowe połączenia z doczepianym wagonem – wyjaśnił w audycji Reakcja24 w Radiu Wrocław wiceprezes Kolei Dolnośląskich Wojciech Zdanowski.
Wiceprezes KD zaznaczył jednak, że spółka dostosowuje kolejne składy do tego, aby móc obsłużyć zwiększoną liczbę rowerów. Jeden pojazd został już przebudowany. – Widzimy tutaj szczególne zainteresowanie na kierunku z Wrocławia w kierunku Milicza, czyli w Dolinę Baryczy. Bardzo ciekawy i atrakcyjny szczególnie dla turystyki rowerowej obszar – wskazał.
Pomysłowy projekt kolejowy na Dolnym Śląsku Koleje Dolnośląskie uruchomiły trzy lata temu
pilotażowy projekt wagonów rowerowych. Pięć takich wagonów
przewoźnik zakupił w 2021 roku z przeznaczeniem na rozwój tego typu oferty. To była m.in. odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na podróże łączone: rowerem i pociągiem. Jednorazowo w specjalnym wagonie można było przewieźć nawet 50 jednośladów. Takich parametrów nie ma żaden z pociągów, który posiada dolnośląski przewoźnik.
Wagon rowerowy wraz ze spalinowym zespołem trakcyjnym tworzyły wakacyjny pociąg rowerowy, który uruchamiany był w wakacyjne weekendy. Załadunek oraz wyładunek rowerów był możliwy tylko na stacjach Wrocław Główny, Sobótka Zachodnia oraz
Świdnica Przedmieście. "Rynek Kolejowy"
testował w sierpniu 2022 roku jeden z takich kursów.